Zlepšení úzkosti s věkem?

20.03.2023

Není žádným tajemstvím, že starší populace je nejrychleji rostoucí věkovou skupinou. Zatímco některé věci se s věkem zlepšují (přemýšlejte o kvalitních vínech), ovlivní stárnutí poruchy nálady? Zlepšuje se úzkost s věkem? Bohužel se zdá, že tomu tak není. Ačkoli existují důvody, proč bychom mohli očekávat, že senior bude mít méně úzkosti, jako je například důchod a již nežije se stresem pracovního světa, pro mnoho starších dospělých se úzkost nemusí nutně zlepšit. Ve skutečnosti jsou úzkostné poruchy jedním z nejčastějších problémů duševního zdraví u starších dospělých.

Existuje řada faktorů, které mohou přispět k úzkosti u starších dospělých.

  • Mnoho seniorů zažívá ztráty, jako je smrt manžela nebo ztráta nezávislosti.
  • Existují věkové a neurologické změny, které probíhají.
  • Existují obavy ze samotného procesu stárnutí.
  • Sociální izolace a osamělost mohou přispět k úzkosti.
  • Navíc chronické zdravotní stavy mohou napodobovat příznaky úzkosti nebo vést k úzkosti z bolesti, omezení mobility nebo postižení a dokonce i smrti.

Kognitivní porucha (a strach z ní) se také stává větším problémem, jak stárneme, spolu s vyšším potenciálem pro diagnózu demence a úzkosti, která často přichází s tímto stavem.

"Úzkost hlásí vysokou prevalenci u lidí s demencí. Má negativní dopad na kognitivní poruchy a je spojena s agitovaností a špatnou kvalitou života. Přítomnost nadměrné úzkosti může být obtížné stanovit u lidí s demencí, zvláště když je narušena expresivní nebo receptivní řeč. "

Jak častá je úzkost u starších dospělých?

Úzkost je velmi častým problémem u starších dospělých. V závislosti na zdroji, který konzultujete, se odhaduje, že mezi čtyřmi a dvaceti procenty seniorů trpí úzkostí.

Tato široká škála je částečně způsobena skutečností, že mnoho starších lidí hlásí pouze fyzické příznaky, které cítí, a nemluví o svých obavách, obavách nebo úzkostných pocitech. Mohou se vyhýbat hlášení čehokoliv, co by mohlo způsobit, že se stydí nebo jsou "slabí". Mohou také cítit, že úzkost je nevyhnutelnou součástí stárnutí (není).

Jaké jsou příznaky úzkosti u starších osob?

Úzkost je celkový pocit neklidu. Skutečná úzkost není stejná jako případ obav z nadcházející události, i když tyto věci mohou způsobit úzkost. Skutečná úzkost spíše převezme váš život a může vám zabránit ve fungování. To může vést k řadě různých příznaků, od pocitu neustále na hraně a podrážděnosti až po problémy se spánkem a soustředěním.

Obecně můžeme zažít psychické, fyzické nebo duševní příznaky úzkosti – anebo jejich kombinaci.

Psychologické příznaky mohou zahrnovat:

  • Zmatek nebo problémy s pamětí
  • Obsedantní myšlenky
  • Noční můry
  • Problémy se spánkem

Fyzické příznaky mohou zahrnovat:

  • Bolesti hlavy
  • Nevolnost
  • Bušení srdce
  • Sucho v ústech
  • Svaly jsou napjaté nebo sevřené
  • Chvění
  • Dušnost

Emocionální příznaky mohou zahrnovat:

  • Pocit paniky nebo obav
  • Zapojení do rituálů (jako je opakované mytí rukou)
  • Odstoupení od smlouvy anebo odmítnutí účasti na aktivitách, které jste dříve využívali
Zatímco příznaky jsou důležitým aspektem diagnostiky úzkosti u starších dospělých, ještě kritičtější je, jak tyto příznaky ovlivňují každodenní život. Úzkost je považována za problematickou, když zasahuje do vašeho každodenního fungování, kvality života a dokonce i vašeho zdraví. 

Jak zvládnout úzkost u starších osob

Je přirozené, že reakce na strach se rozběhne, když existuje nejistota ohledně toho, co by se mohlo stát a jakou budoucnost předpokládáme. Jak stárneme, životní změny mohou být častější a dramatičtější. Kromě toho může být snížena naše odolnost, což nám může ztěžovat zvládání těchto změn zdravým způsobem.

Když tedy dojde ke změnám, starší dospělý může mít větší pravděpodobnost, že se bude snažit najít způsoby, jak se vyrovnat s novou situací nebo neočekávanou ztrátou, než by měli v mladších letech. Mohou začít reagovat z úzkostnějšího stavu.

Běžné spouštěče úzkosti mohou zahrnovat takové věci jako:

  • Změna rutiny (například senior si užíval jakoukoliv činnost dvakrát týdně, ale v poslední době byl nemocný a neschopný)
  • Finanční obavy
  • Plánování péče o sebe nebo blízké osoby na konci života
  • Ztráta nezávislosti
  • Změna prostředí (například přestěhování do nového bydliště nebo do pečovatelského zařízení)
  • Obavy o zdraví
  • Ztráta pohyblivosti
  • Snížená schopnost postarat se o úkoly každodenního života (oblékání, koupání, krmení atd.)
  • Úmrtí milovaného člověka
  • Vedlejší účinky léků
  • Nespavost nebo problémy se spánkem
  • Genetická predispozice (poruchy nálady probíhají v rodině)

Může Vám pomoci zvládnout vaši úzkost, pokud se pokusíte pochopit, co spouští vaše příznaky. I když se nemůžete vyhnout všemu, co zvyšuje vaši úzkost, můžete se naučit metody zvládání, abyste si vybudovali odolnost a lépe vám umožnili vypořádat se s vaší úzkostí.

Je také užitečné mít sociální síť, na kterou se můžete spolehnout. Přátelé a rodinní příslušníci nebo podpůrné skupiny (osobně nebo online) mohou být skvělým zdrojem, zejména pokud jste sami nebo izolovaní.

Dělat něco fyzického může pomoci přerušit cyklus znepokojivých myšlenek a uklidnit vaši mysl. Pokuste se nastavit pravidelnou cvičební rutinu. To může být tak jednoduché, jako dostat se ven na procházku nebo vzít jemnou jógu nebo tai chi lekce cvičení. Užitečné jsou také aktivity, které zahrnují smysl pro dotek, jako je vaření, pletení nebo malování.

Cvičení všímavosti, jako je meditace nebo psaní deníku, které mohou působit jako uklidňující a vytvářející osobní pohodu. K dispozici jsou videa na YouTube a aplikace pro chytré telefony, které vás provedou meditací nebo se zapojí do hlubokého dýchání.

Pokud je to možné, snažte se mít ve svém životě rovnováhu. Jezte zdravé potraviny, dostatek spánku a nadále zůstaňte sociálně propojeni. Ponořte se do aktivit, které vás baví a na které se těšíte. Nesnažte se porovnávat anebo se vystavovat konfrontačním situacím, protože každý z nás je individuální osobností se svým jedinečným způsobem přijetí životní filozofie. Snižte přísun negativních vlivů a myšlenek na minimum a fakticky se snažte je absolutně odbourávat.

Úzkost může mít zničující vliv na váš život, takže je velmi důležité mluvit se svým poskytovatelem zdravotní péče nebo odborníkem na duševní zdraví o tom, co zažíváte - zvláště pokud jsou vaše příznaky přítomny déle než dva týdny nebo se zhoršují.